Tilaukset EU:n ulkopuolelta ja Tulli

Kukapa olisi uskonut, että kosmetiikan raaka-aineiden tilaus Jenkeistä, voisi olla näin jännää ja vaikeaa?!
Kun tein ensimmäisen (neitsyt) tilaukseni Jenkeistä, olin aivan intopinkeänä ja hädin tuskin pysyin tuolillani. Aah, täällä on kaikkea ihanaa, mitä kotosuomesta ei saa ja mitä en myöskään löydä EU:n sisältä.  Sormet syyhyen, silmät kiiluen ja visa vinkuen pistin menemään tilausta. Ja jäin odottamaan.
Voin kuulkaas sanoo, ettei menny ihan niinko strömssössä!! (tosin totuuden nimissä on sanottava, että ihan ihku eka jenkkitilaus tuli OHI tullin, käymättä koskaan tullipisteessä!!!!) Joten olin hieman hämilläni, kuinka toimia, kun seuraava jenkkitilaukseni jäikin Tulliin.
Sievä Postin ilmoitus ilmoitti minulle, että ihkut tavarani olivat vihdoinkin Suomessa ja odottivat tullausta. Siittä sitten vaan rientämään Tullin sivuille ja tullaamaan tavarat.
Voinen kertoa, että Tullin sivut ADD:stä (+lukihäiriö&hahmotushäiriö) kärsivälle ovat jokseenkin harmaita hiuksia aiheuttavat. Tuolloin en vielä tiennyt, että tulevasta tullauksesta tulisi yli 4 viikon soita-ja-selvitä-jokapaikkaan- helvetti!

No kuinka se sitten menikään?! Aloitin työni Tullin sivuilta, kuinka tullata tavarani. Jaahas, eka ongelma; tullin sivuilta ei löydy suoraa vastausta, millä nimikkeellä tullaan kosmetiikan raaka-aineeksi luokitellut tavarat. Muutama soitto asiakaspalveluun, kertoi samaa. Ovat yhtä pihalla kuin tämä asiakas tässä! No mutta loistavaa. NOT! Asiakaspalveleja pahoitteli asiaa, ettei osannut neuvoa minua tullauksessa ja suositteli soittamaan jollekin muulle. Nooh, eihän tässä vielä hätä ole, ei muutako soitto Jyväskylän Tulliin, kyllä ne siellä osaa neuvoa, vai mitä?!
Keski-ikäiseltä naiselta kuullostava nainen vastasi puhelimeen ja selitettyäni asiani ja ongelmani, hän toteaa kylmän viileästi, että hänellä on enää puoli tuntia työaikaa jäljellä, eikä hän osaa auttaa minua ongelmassani, että kysyppä joltain muulta. Heippa.
Whooot?!!!! No mutta tuota, hetkinen. Olen siis soittanut jo Tullin (pää)asiakaspalveluun, koska Tullin sivuilla sanotaan näin;

Ota yhteys tullineuvontaan, jos

  • sinulla on kysyttävää lähetyksen tulliselvityksestä
  • haluat kysyä lähetyksestä maksettavista tulleista tai veroista, tavaran tullinimikkeistä, mahdollisista tuontirajoituksista, tullittomuudesta jne.  

 Otin yhteyttä Jyväskylän Tulliin, koska en saanut apuja Tullin omilta asiakaspalveluihmisiltä.
Seuraavaksi soitin uudelleen Tullin asiakaspalveluun, jossa minulle kerrottiin jälleen kerran, että ks.ihminen osaisi auttaa minua. Siinä alkoi jo pikkasen palaa käämi, koska Posti ilmoitti minulle, että lähettävät paketin takaisin jenkkeihin tiettyyn päivämäärään mennessä, ellen tullaa sitä.
Minä olen oikeasti tosi kiltti ja ystävällinen ihminen ja hyvin harvoin menetän malttiani vieraiden ihmisen seurassa. Nyt jostain kumman syystä aloin tuntea, kuinka ohimoillani oleva verisuoni pullottaa ja otsaan alkoi kasvaa sarvi. Paniikki alkoi kasvaa, mitä enemmän päiviä kului, enkä saanut vastausta kysymykseeni.

Soittelin läpi Tullin ihmisiä ja lopulta yksi ihminen suostui selvittämään ongelmaani. Alkoi kiihkeä ja pelokas sähköpostikeskustelu aikaa vastaan. Jännitys tiivistyi päivä päivältä, saisinko lopultakin tullattua yli sadan euron kosmetiikka tilaustani vai jäisinkö nuolemaan näppejäni?!!!

Ja eräänä ihmeellisenä päivänä oli sähköpostiini tulla tupsahtanu vastaus; olemme pitäneet erikoispalaverin ja täten annamme sinulle kauan odottamaasi vastauksen. Voit tullata tavarasi näillä nimikkeillä;
3304

Kauneudenhoito- ja meikkivalmisteet sekä ihonhoitovalmisteet (muut kuin lääkkeet), myös aurinkosuoja- ja rusketusvalmisteet; manikyyri- ja pedikyyrivalmisteet 
3304 10 00 00 http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/images/goods_menu.png
-  
huulimeikkivalmisteet 
3304 20 00 00 http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/images/goods_menu.png
-  
silmämeikkivalmisteet 
3304 30 00 00 http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/images/goods_menu.png
-  
manikyyri- ja pedikyyrivalmisteet 
-  
muut 
3304 91 00 00 http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/images/goods_menu.png
-  -  
puuterit, myös puristepuuterit
3304 99 00 00 http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/images/goods_menu.png
-  -  
muut

Voi tätä onnenpäivää!! Suu hevosenkengällä täyttelin onnesta tihkuen tullausilmoitustani vapisevilla käsilläni. Tämä reilun 4 viikon piina olisi vihdoinkin ohi. 

Tämä tarina on siis viime vuoden keväältä. Sen jälkeen en olekaan uskaltanut tilata mitään Jenkeistä.
Näin luomuna eläessä ei salettiin kestä hermot vetää koko ruljanssia läpi. No mutta tilasinpa kuiteski. Ja vieläpä 424 eurolla, kolmesta eri Jenkkiläisestä puljusta. Oh fuck. No mutta jos vahingosta viisastuneena aloittaisin jo NYT sen tullauskyselyn, niin ehkäpä saisin vastauksen ennenkuin koko lähetys on Suomessa?!!!
Hmm... tätä asiaa vatvoneena ja salapoliisia leikkineenä olen kohta valmis töihin Tulliin. :D

Edit. Huom. Jälleen kerran kävi niin hauskasti, että yksi paketeista tuli jälleen kerran Tullin ohi, käymättä koskaan Tullin pisteessä. En ymmärrä millä logiikalla osa paketeista jää tulliin ja osa tulee suoraan kotiin. :D Nyt vain jännitetään sitä viimeistä pakettia, tuleeko suoraan kotiin vai meneekö tulliin ensin? Kuis on kaverit, pannaako veto pystyyn??!!! :D

Kommentit